Oud en nieuw bij 35 graden

1 januari 2009 - Bamako, Mali

Nieuwjaar

Vanuit Mali allereerst een heel Gelukkig Nieuwjaar gewenst van Dirk en mij. 2009 begon voor ons en Baba komt langs met zijn korauurtje later want wij hebben dezelfde tijd als Engeland. Op Oudjaarsdag is nog volop les gegeven tot ver in de middag. Aan het einde van de ochtend kwam Baba, de verhalenverteller langs. Hij is de manager van de kora-speler Tounami die we vorige week ontmoet hebben. Hij woont in San Francisco en kent daar Jeremy van die daar ook vandaan komt. Hij speelt kora – vertelt verhalen met kora-muziek aan kinderen op school en leert hen een beetje de Afrikaanse geschiedenis. Hij had beloofd voor ons vertrek uit Mali nog langs te komen om voor ons te spelen en gelukkig heeft hij woord gehouden. Hij heeft prachtig voor ons gespeeld en voor de kinderen een verhaaltje verteld tijdens het muziek spelen en daarna wilde hij ook met iedereen op de foto. Een heel bijzondere man.

We wilden nog naar het centrum om het museum te bezoeken maar vanwege de hitte hebben we besloten niet in de taxi te stappen maar even op het dakterras van het cafe te gaan zitten met een heerlijk koud pilsje. Na het avondeten kwam hier al gauw een hele hoop aanloop, lees muzikanten, Oudejaars party gaat beginnendus jullie begrijpen wel dat binnen de kortste keren het feest hier los brak met muziek en dans. Ook 2 Nederlanders die we bij de begrafenis ceremonie hebben ontmoet waren van de partij. Ieder zorgt hier voor zijn eigen drankje Ook dansen natuurlijkdus regelmatig werd er iemand op pad gestuurd naar het cafe. Een voorraadje neerzetten voor de avond zoals wij deden was achteraf toch niet zo slim want al snel was ons bier verdwenen. Dat gold trouwens ook voor de stroopwafels die in een mum van tijd op waren. Als we een hele doos hadden gehad was die ook zo op geweest. Vuurwerk om 12 uur hebben we amper gehoord, slechts heel in de verte, maar iedereen was op straat. Aangezien we nog niet zo vroeg naar bed wilden maar ons bier weg was zijn we ook nog maar even naar de kroeg/hotel/bordeel gegaan voor een afzakkertje. De dames hadden niet al te veel werk te doen gehad geloof ik want 1 bood zich aan aan de Australier Tim die het aanbod toch maar heeft afgewezen. Duur was ze echter niet, slechts 5000 CFA (7 ½ €) Om 3 uur lagen we nog niet eens als de laatsten in bed.

Vanochtend was het weer gewoon werkdag voor ons: Dirk djembeles met doun-begeleiding van mij en daarna ik doun-les met begeleiding van Dirk. Verder doen we het vandaag vanwege de hitte maar weer een beetje rustig aan en we beginnen alvast spullen uit te zoeken die mee naar huis moeten en die hier kunnen blijven. Een aantal mensen zijn al zeer gelukkig met t-shirts. Verder moet je hier in huis heel goed oppassen met wat je in de vuilnisbak gooit want de kinderen hier halen zelfs de afvalzakken uit de vuilnisbak om te geven aan de kinderen op straat die zoals Isaiha zegt toch al niks hebben. Dus dan krijgen ze toch gewoon een zakje afval (vuile zakdoekjes en kapotte sokken etc.)

We gaan toch maar een eindje wandelen door het stof en wat gaan drinken op het terras en bij thuiskomst waren de laatste shirts voor Dirk klaar die de kleermaker hier heeft gemaakt. Als het niet zo warm meer is gaat hij misschien wel even showen voor de camera.

Groetjes!! .

1. Sandra:
    1 januari 2009
    Nog heel even en dan is het avontuur alweer voorbij! Komen jullie toch gewoon zaterdag of blijf je nog een weekje?
  2. Corrie:
    1 januari 2009
    Als je terug komt is het verstandig warme kleding bij de handbagage te hebben.
    In friesland mogen de boten niet meer langs de 11 steden varen,misschien binnenkort de 11 stedentocht.
    Nog veel plzier en een goede terugreis.
    Corrie en Paul.
  3. Jolanda:
    1 januari 2009
    Hoi luitjes, ik vind het toch wel heel bijzonder om de verhalen te lezen die jullie schrijven hoor. En zo trouw! en geeft ons een heel goed beeld van hoe jullie het daar hebben. De foto's zijn daar uiteraard heel sprekend bij. Geniet nog van de dagen dat je er bent - en de tijd die je hebt. Een oud Afrikaans spreekwoord:
    Wij (afrikanen) hebben de tijd - jullie de klok.
    Toedeloe
  4. Henny Postema:
    Hi luitjes,
    Allereerst de allerbeste wensen voor 2009!! Jullie beginnen het jaar totaal anders dan ooit, in de hitte en tussen al die Afrikanen.
    Wat zullen jullie weer aan het leven hier moeten wennen!!!
    Geniet nog samen en een goede terugreis.
    Groetjes,
    Albert en Henny
  5. Ivon:
    2 januari 2009
    Een heel gezond gelukkig warmhartig en muzikaal 2009 gewenst.
    Bedankt voor de boeiende verhalen en de prachtige fotoos
    en goeie reis terug!
  6. Els BoutenBouten:
    2 januari 2009
    Voor jullie alletwee een goed, gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Een goede terugreis .
    Bedankt voor de verslagen en geniet nog even van de hogere
    temperaturen daar.
    Groeten van