Een rustig dagje

27 december 2008 - Bamako, Mali

Zaterdag

Vandaag was een rustige dag. Eerst een les van Matche en daarna van Denke: alle twee hele goede djembe spelers. Denke is de vriend van Karin die hier al een paar maanden zit en zij zijn eigenlijk echte vrienden geworden in deze korte tijd. De les met Denke was heel erg leuk. echt wel wat geleerd en ook veel gelachen. Hij spreekt een beetje Engels dus we kunnen elkaar verstaan en zijn met een solo bezig. Hij had ook een doun-speler meegebracht en Tonny mocht dat ook proberen wat eigenlijk heel goed ging. Aan het einde van de les hebben we ons nog lekker even laten gaan waarbij Denke een paar goede solo's liet horen.

Denke is niet alleen djembe leraar maar eigenlijk ook onze steun en toeverlaat, Hij regelt de taxi en spreekt ook meteen de prijs af, Rijdt dan desnoods ook nog met zijn brommer voor de taxi uit om te zorgen dat je op de goede plaats komt. Hij gaat mee geld wisselen en heeft al eerder de buskaartjes naar Sikasso voor ons geregeld. Echt heel handig zo iemand in de buurt als je voor het eerst in een vreemd land zit. En bovendien kan hij zo een zakcentje verdienen want de gewoonte is dat je iemand voor elke dienst betaald: voor wat hoort wat!

Maandag is het de bedoeling dat hij ons even meeneemt naar een plek waar we wat kleine muziek- instrumentjes kunnen kopen.

Na de lessen zijn we geld gaan wisselen en naar de markt gegaan en weer wat stof gekocht. De verkoper vertelde dat hij nog een winkel had en zijn zoon wilde die aan ons laten zien natuurlijk. Wij zeggen dat we liever naar een café wilden omdat we inmiddels wel trek in een biertje hadden. Dat kwam goed uit want vlak bij zijn andere winkel was een cafe en hij zou ons dan via zijn winkel daar wel even naar toe brengen. Dus op pad: de halve markt over en weer stof gekocht, uiteraard gingen er weer de nodige onderhandelingen aan vooraf, een spelletje dat we inmiddels al aardig beheersen. Tonny kwam tot 21000: ze keek mij aan en ik stak twee vingers op en het werden 20.000 CFA's voor 11 meter stof!!!!! (ongeveer 30 euro voor Malinees bedrukte stof voor nieuwe gordijnen in onze slaapkamer als aandenken aan de reis. Dus Sandra, bij thuiskomst kun je aan de slag!)

Tot zover het verhaal van Dirk want die is weer een bruiloft filmen met de djembespelers. Ik heb er 2 gezien en heb besloten een rustdag te houden en wat kleine werkjes te doen zoals een wasje en opruimen.

Na de koop van de stof bracht de jongen ons, in gezelschap van de verkoper, dan eindelijk naar een bar waar ze echt bier hadden: de stationsbar. Aangezien de zoon nog niets had verdiend wilde hij ons een halsketting verkopen. Nou had ik net in Sikasso precies dezelfde gekocht dus die deall ging helaas niet door. Dan maar een muntje in zijn handen gestopt en uiteindelijk droop hij af.

Eindelijk zaten we aan ons lang verwachte biertje.

We hadden “thuis” al gezegd dat we waarschijnlijk niet mee zouden eten dus na het biertje op het Ook in mali zijn er treinen.station stapten we weer in een taxi naar het prachtige hotel Mande aan de Nigerrivier. Mooi terras De Niger van uit het terrasmet prachtig uitzicht over de rivier met vissers in hun kleine bootjes en een mooie zon op het water. Natuurlijk is dan ook de prijs van het bier evenredig maar daarvoor zit je dan ook prachtig. (over de prijzen later meer) Uiteindelijk hebben we daar ook op het buitenterras heerlijk gegeten: allebei een heerlijke salade met o.a. kip en ansjovis en kappertjes en Dirk daarna een hele goede en lekkere tournedos en ik een omelet met kaas. Daarbij een karafje rode wijn dus jullie kunnen je vast wel voorstellen hoe heerlijk wij daar hebben gezeten!!

Dirk had gehoord en gelezen dat er in de stad een djembe-bar was dus: weer in een taxi en de halve stad doorkruist. We waren te vroeg voor de muziek dus we hebben aan de bar wat zitten drinken en kletsen met de locals. Toen om 11 uur uiteindelijk de muziek begon bleek dat niet om aan te horen en de stank in dat deel van de ruimte was niet te harden. Dus wij weer weg en weer in de taxi naar ons heerlijke terras in het hippodrome waar we tot 2 uur buiten hebben gezeten.

Nu is het zondag en bij het opstaan kwam de vrouw des huizes de kleren brengen die de kleermaker had gemaakt voor Dirk: 3 broeken met hemden en voor mij 2 wikkelrokken. Van een pak is genoeg stof over voor nog een wikkelrok voor mij dus dat is ook al weer naar de kleermaker: 2 naadjes en een lintje eraan en klaar is kees. Dit was het weer even voor deze keer en je snapt natuurlijk dat dit pas geplaatst kan worden als Dirk vanavond terug is van de bruiloft. Dat duurt namelijk op zondag de hele dag tot zonsondergang.

Groeten allemaal!!!

1. Corrie:
    28 december 2008
    Wat gun ik jullie samen deze reis,geniet nog verder de komende dagen.Corrie.
  2. Els BoutenBouten:
    29 december 2008
    Jullie zomergarderobe is dus al klaar.
    Laat dat nog maar eventjes liggen hier.
    Het is nu -4 met koude wind.
    Geniet van de mooie terrassen buiten daar.
    Els
  3. Sandra:
    29 december 2008
    Ik heb nog een opdracht liggen voor wat baby born kleertjes dus.... ik weet niet hoe snel die gordijnen klaar gaan zijn!!!!!