Een bijzondere dag

26 december 2008 - Bamako, Mali

26 december 2e Kerstdag.

Hallo allemaal we hebben weer even tijd om een blog te maken. De dagen gaan hier zo snel voorbij met allerlei dingen om te doen dat we af en toe zelfs in Mali geen tijd hebben om het verhaal bij te werken. We vervelen ons dus geen moment. Het kerstdiner was heerlijk: vers gebakken frietjes (een zeldzaamheid hier want de aardappels zijn schreeuwend duur) en heerlijke gebakken vis met tomaat, ui en paprika. Ja we eten gezond en eten zelfs ook fruit, vooral bananen, mandarijntjes enMijn nieuwe Jina Jembe watermeloen. 's avonds nog met een aantal mensen naar het terras geweest om een biertje te drinken en voor je het weet is het 2 uur en moet je toch echt naar bed. Maar de avonden zijn zo heerlijk om buiten te zitten. Wij zitten te genieten in een t-shirt met korte mouwen en de “locals”hebben hun winterjas aan. Tweede kerstdag was de nieuwe djembe van Dirk klaar en die kon meteen ingewijd worden door de muzikanten hier. Na de les naar de kleermaker, maten genomen en waarschijnlijk woensdag kunnen de kleren geshowd worden. Ben benieuwd!

'S middags wilden we naar de stad om rond te kijken op de markt, naar het museum te gaan en te eten in een restaurantjes want er zou alleen maar een bruiloft zijn om te gaan kijken en die hebben De ceremoniewe al 2 meegemaakt. Maar dit is Afrika en hier verandert alles met het uur. Uiteindelijk was de bruiloft was in de avond en moesten de muzikanten gaan optreden bij een spirituele ceremonie en wij mochten mee!! Nou dan zijn de plannen zo veranderd. Wij mee en een stoel op bijna de voorste rij om niets te hoeven missen van het occulte gebeuren. Fotograferen is ten strengste verboden maar 1 van onze Malinese begeleiders heeft met ons kleine toestelletje toch een paar foto's genomen. Het was heftig te zien hoe mensen dansten en in een soort trance raakten en opgevangen moesten worden. Alweer iets om nooit te vergeten. De avond zou rustig verlopen want een aantal gingen naar de bruiloft totdat Jeremy aankondigde dat hij eenToumani Diabaté tussen ons in. uitnodiging had om met een aantal mensen even bij de beroemdste koraspeler ter wereld, Toumani Diabaté langs te komen om wat te kletsen en of wij zin hadden om mee te gaan!!!!!!!!!!!!! wat een vraag en wat overkomt ons hier allemaal. Wat een genot om hier te zitten bij een man met zoveel connecties. Dus in de taxi en op zoek naar zijn huis. Het eerste huis waar we aankwamen bleek niet het goede, daar woont namelijk zijn eerste vrouw. Dus weer in de taxi, alweer een ritje van 2 euro wat je met 3 personen moet betalen om aan te komen bij zijn tweede en nog grotere huis waar een aantal internationale gasten zaten te eten op de binnenplaats. Meteen stoelen voor ons aangeschoven en er werd meteen heerlijk eten voor ons neergezet. We hebben uitgebreid met Toumani Diabaté staan praten. o.a. over het Festival Mundial waar hij vaak optreedt.

Wat een eer om met hem te praten meteen na kennismaking onthield hij alle namen en hij nam van ons afscheid met: doei doei!!!! Wat een dag dus.

Vandaag gaan we dus weer proberen om samen naar de stad te gaan mits er weer wat onverwachts staat te gebeuren. Verder zijn we heel blij om elke dag de reacties te lezen en te zien dat jullie ons verslag allemaal volgen. A vooral door zou ik zeggen en dan proberen wij tijd vrij te maken om te schrijven in het blog

wordt (alweer) vervolgd en veel groetjes uit een warm en heerlijk Mali.

1. Ria:
    27 december 2008
    Super leuk allemaal,ben benieuwd naar de kleding.
    groetjes Ria.
  2. Sandra:
    Geniet er maar van!
    Groetjes uit Breda.
  3. Anne Dassen:
    27 december 2008
    Geweldig Tony en Dirk wat jullie allemaal zien en meemaken,ik zou zo meewillen,ha ha .
  4. Annemie:
    27 december 2008
    Geniet maar lekker van jullie verblijf in Mali, als je terug komt, kun je hier schaatsen.
    groetjes Annemie
  5. Corrie:
    27 december 2008
    Hier vriezen je oren van je hoofd,en er is minder nieuws te beleven.Geniet van de bijzondere mensen daar.Corrie.
  6. Odette:
    28 december 2008
    Ik zit echt te genieten van jullie verhalen,en vind het ook heel knap dat jullie de tijd willen nemen om ons ZO GOED op de hoogte te houden van alles wat jullie daar meemaken.En dat is niet mis zo te lezen,erg indrukwekkend allemaal hoor.Blijf lekker genieten van dat speciale land met die speciale mensen en het lekkere zonnetje.
    Groetjes, Odette
  7. Elly:
    28 december 2008
    Hier in België en Brugge is het een ouderwetse winter, zó koud ! (al laten de toeristen zich daar niet door afschrikken, er is hier ook een massa volk..) Geniet dus maar van het goeie weer.

Horen jullie daar iets van de toestand in Guinée ? Het nieuws is hier al weer weggeëbd, het blijft afwachten, hopelijk wordt het daar beter.
    Je hebt de groeten van Seny.
    Prettig eindejaar, Elly
  8. tineke:
    29 december 2008
    Jullie hebben het in ieder geval prima naar jullie zin en lekker warm en hier is het heel koud!!! Geniet er maar lekker van en een heel mooi oud en nieuw toegewenst!

Groetjes Tineke