Nog een keer Sikasso

25 december 2008 - Bamako, Mali

Hallo allemaal. Eerste kerstdag hier maar we merken er niets van in dit vooral Islamitisch land. In Sikasso konden we geen foto's bij het blog voegen omdat we een kabeltje vergeten waren, daarom nog een kleine update.  "thuis" haalden we 's morgens met 7 kinderen brood en water en konden Lekker stokbrood met banaan en hagelslagwe het hele stel verwennen met brood met Nederlandse hagelslag. In het jeugdcentrum kreeg Dirk djembe-les en ik mijn allereerste balafoonles: moeilijk maar wel heel leuk. Alle kinderen kwamen om ons heen om mee te dansen en net als op de echte  bruiloften ook voor ons "geld" om te halen voor de muziek in de vorm van snoeppapiertjes. Iedereen stond te dringen om op de foto te komen dus uiteindelijk mocht elk kind een voor een.

De watervallen van Fanako waren heerlijk en we hebben daar dan ook uitgebreid gedoucht en onze De waterval van Fanakoharen gewassen in het heerlijke koude water. Het bezoek aan het dorp waar In de vergaderzaal van zijn woningde vrijheidsstrijder had gewoond was zeer bijzonder omdat daar nooit een blanke komt. Zelfs de zwager van Janette die ons er bracht (nog bedankt voor alle ritjes!) was er nog nooit geweest. Tot in de zaal waar werd vergaderd door de mannen mochten we komen en ook zijn graf in het 250 jaar oude huis mochten we zien.

Op de dag van vertrek konden we nog even via de pc van Janette naar huis bellen (heel fijn!) en na een uitgebreid bezoek aan de lokale markt en nog een djembe/balafoonles was het om 3 uur weer tijd om te vertrekken. deze keer met een luxe Chinese bus met gordijntjes en echte airco. Bijna geen plaats om te zitDe eerste balafoonlesten (3 stoelen aan de ene kant en 2 aan de andere kant) maar de airco werkte prima. Heel snel daalde de temperatuur van 41 graden bij vertrek naar 18 (heerlijk) maar toen brak de hel zowat los in de bus. Iedereen in de winterjas en klagen en dus ging de airco omhoog tot hij gelukkig bleef steken op 26 graden wat voor ons eigenlijk toch wel weer een beetje te warm was. na een rit van 6 uur deze keer kwamen we in Bamako aan op het busstation en daar wordt je meteen weer belaagd door allerlei proppers die je in een taxi willen stoppen. We hadden van te voren met elkaar afgesproken niet meer te betalen dan 2000 CFA's voor de rit van 20 min. (dat is 3 €) en dat is ons nog gelukt ook bij de 2e taxi. We beginnen het te leren. Aangekomen weer in huis hier een heerlijke koude douche buiten en even naar het cafe. Daar zaten 3 muzikanten met gitaren die ons een serenade hebben gegeven zoals de muzikanten op de bruiloften doen en in plaats van geld hebben we ze maar een biertje gegeven: we hebben zelfs gedanst op Kerstavond 2008. Hier in huis is het nu volle bak met 11 gasten. Veel verschillende soorten les ook de hele dag met beginners en gevorderden voor zowel djembe als dansen. vanavond krijgen we als kerstdiner verse vis!  Wat we nu als eerste moeten gaan doen is een kleermaker zoeken voor de pakken van dirk en wat rokken want die bloemetjesstof was niet voor Dirk.

Prettige Feestdagen allemaal en tot de volgende keer

1. Sandra:
    25 december 2008
    Doe mij ook maar zo'n rok! Wij gaan nu lekker gourmetten en chocolade fonteinen (nieuw werkwoord!). Eerst zijn Luca en Tycho nog aan het tennissen op de wii.

Groetjes maar weer! Sandra
  2. anita ros:
    25 december 2008
    Ik wens jullie ook fijne feestdagen. Deze dagen zullen jullie niet snel vergeten!!! Misschien willen jullie volgend jaar wel terug, want de verhalen zijn heel enthousiast, geweldig zo'n ervaring. Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal en de foto' s. Ik ben nog wel benieuwd hoe jullie op dit idee zijn gekomen, dat hoor ik graag als je terug bent.
  3. Anton Egberts:
    Hallo Tonny en Dirk,

Met belangstelling volgen we jullie Djembéreis naar Mali. Het lijkt ons een heel avontuur en een uitdaging om deze reis te onder-nemen. Prettig dat we via de moderne technieken jullie reisver-slagen kunnen lezen en de foto's en dia's kunnen bewonderen. Vanuit het koude kikkerlandje wensen we jullie van harte een prettige jaarwisseling en een goede reis terug.
    Anton
  4. Corrie:
    25 december 2008
    We vonden de bloemen goed passen bij het blauw en groen van de andere lappen stof.Dus Dirk, als voering in het jasje??
    De vrouwen op de bruiloft zien er echt kleurrijk mooi uit.
    Jullie kerst is speciaal en wij genieten mee. De levensblijheid van de mensen springt van het scherm af.Veel plezier verder.Corrie.
  5. Gonny Egberts:
    Hoi,
    Volgens mij heb ik zelfs Nelson Mandela met een blouse gezien van die grijze stof met bloemen, dus ik vind het zelfs een mooie stof voor Dirk. Maar goed, we zien wel wat er van is geworden als jullie terug zijn.
    Moeder Egberts heeft vol verwondering hier op de computer zitten kijken en lezen en ze vond het prachtig.
    Ze vond zichzelf echter veel te oud om op een computer iets te doen, maar we hebben afgesproken dat ze een van ons(familie met computer) belt als ze jullie een boodschap wil sturen.
    Groet Gonny
  6. maya lex en randall:
    hallo tonny en dirk

hartstikke leuk die reisverslagen we lezen ze nog steeds maar ook van hieruit een goed kerstfeest gewenst groetjes maya en lex
  7. Rene:
    26 december 2008
    hallo Dik en Tonny wat leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben en zoveel zien van deze kant willen we jullie toch nog fijne kerstdagen wensen ook al merken jullie daar niet zoveel van

groetjes van de deurtjes
  8. Jacqueline:
    Hallo Dirk en Tonnie,

heel erg leuk jullie verhalen te lezen, ik denk dat het inderdaad een heel mooi avontuur is, ik lees het met plezier.
    Fijne kerstdag nog, en voor volgende week een fijne jaarwisseling !

Groetjes Jacqueline
  9. Ria:
    Hallo Tonnie en dick,

Het is zo supergaaf je blijft kijken naar de foto,s, ik vond het fijn je gesproken te hebben, nog een paar uur dan is de kerst voorbij daar zullen jullie weinig van gemerkt hebben.
    Het kerstdiner met de fam. in scheveningen was erg gezellig.
    Nogmaals veel plezier verder ik kijk uit naar het volgende verhaal.

groetjes Ria.
  10. Jolanda:
    Hoi Dick en Tonnie,
    wat een belevenissen toch allemaal he. Een heel andere wereld als je bedenkt dat wij hier (bijna) allemaal aan een overdressed Kerstdiner zitten en er een vreetzame feest van maken. Wij zijn in gedachten bij jullie en vieren dit feest dan ook sober maar in stijl. Kleine hapjes maar erg lekker en als het op is - jammer dan. Er is nét genoeg voor minder dan het aantal mensen dus ook nu moeten we met elkaar delen. Dat hoort ook bij Kerst toch.
    Wij vinden het geweldig om de foto's te zien van jullie avontuur - wij zijn ook Afrikagangers en herkennen dus veel. Ook het gevoel wat je bij sommige verhalen vertelt geeft ons het gevoel weer even op dit continent te zijn - dank jullie wel ! Geniet lekker verder en vergeet niet alles in je geheugen op te slaan. Tot het volgende avontuur. Groetjes M&J
  11. Els BoutenBouten:
    27 december 2008
    Ik dacht dat Dirk dit jaar toch minstens in een bloemetjes-maatpak
    carnaval zou gaan vieren! Zo kun je ze dan tenminste goed
    buiten gaan zetten. Geniet van de warmte, hier vriest het nu. groetjes,
    Els