Naar de Markt

20 december 2008 - Bamako, Mali

Vandaag natuurlijk weer begonnen met djembeles en weer van Sega Cisse, nu denken jullie natuurlijk alweer? Maar het is echt een heel bijzondere ervaring om met deze 72 jarige man te mogen spelen. We hebben natuurlijk wel een behoorlijk taalprobleem maar we komen er wel uit samen en Jeremy komt er af en toe ook bij zitten om waar nodig uitleg te Djembelesgeven. Maar eigenlijk is dat nauwelijks nodig. Sega let vooral op mijn handen en zegt dat ik mij veel meer moet ontspannen, iets wat langzaamaan beter gaat want als je voor de eerste keer in Afrika komt onderga je een cultuurschok waar je echt wel een paar dagen voor nodig hebt. Dit geldt natuurlijk helemaal als je hier in het djembe hotel woont en leeft als normale Afrikanen.

Het is er altijd drukVanmiddag zijn we met Tewah en de Amerikaanse Deja naar de markt geweest. Ik was natuurlijk toch van plan om een mooie Afrikaanse outfit voor me te laten maken, en dus hebben we een paar lappen stof gekocht. Dat gaat dan als volgt:  ik zoek iets uit wat ik mooi vind en als de dames het er ook mee eens zijn, begint het onderhandelen. Iets wat we natuurlijk aan Tewah wel kunnen overlaten. We verstaan er echt niets van maar zien aan de gezichten van de verkopers dat ze het bod wel heel erg laag vinden. Dan zegtDe stof voor mijn nieuwe pakken Teway ineens tegen je geef me een briefje van 5000 want ik ga het voor 4000 kopen. Een paar tellen later ben je dan de gelukkige eigenaar van 6 meter prachtige stof voor je nieuwe pak. Een betere onderhandelaar kun je dus echt niet bij je hebben. Als het goed is gaan we morgen naar de kleermaker die het dan moet gaan maken, ik ben benieuwd wat we daar weer gaan meemaken.

Na ons bezoek aan de markt weer met de taxi naar huis en nog een lesje gehad van Jeremy zelf. Toch weer wat van opgestoken en het lijkt erop dat als ik het nog wil leren spelen op de manier zoals de echte oude meesters het doen, dus het traditionele djembe spelen, ik wel bijna opnieuw kan beginnen. Maar oke we hebben nog een tijdje te gaan hier dus nog lessen genoeg.

Voor vandaag was dit het wel weer, voor degenen onder jullie die meer foto's willen zien als die hier in de albums, ik heb er inmiddels wat op picasa staan  http://picasaweb.google.nl/djembedirk

Groetjes uit Bamako.

1. Sandra:
    20 december 2008
    Ziet er leuk uit! Wij zijn benieuwd naar het eindresultaat!
    Groetjes, Sandra
  2. Ivon:
    21 december 2008
    Kultuurschok: die had ik pas toen ik terugkwam in Holland, na 'slechts' 2 weken Afrika! Maar gelukkig ben je er al (bijna) overheen, niet?
    k Kijk uit naar n foto van Dirk in z'n nieuwe pak!
    Tonny ook nog stof gekocht? Straks samen in t nieuw?
  3. Jan en Antoinette:
    21 december 2008
    Wij lezen met veel interesse jullie berichten.
    Succes en plezier!
    Groetjes,
    Jan en Antoinette
  4. Gonny Egberts:
    21 december 2008
    Ik vind in ieder geval dat je een keer moet komen showen met je nieuwe pak en nieuwe djembe (ik denk tenminste dat je daar een paar nieuwe demjbe's gaat kopen, of niet??)
    Vooral die mooie grijze stof met bloemen lijkt me erg leuk.
    groet
    Gonny
  5. Annemie:
    21 december 2008
    Ben benieuwd naar je pak! Komt Tonny ook in een nieuwe outfit thuis?
    groetjes Annemie
    ps. Dirk je hebt schrijftalent, ik zie wat je schrijft meteen voor me.
  6. Ria:
    Hallo luitjes,

Ja hoor je hebt inderdaad schrijftalent hardstikke leuk, ik geniet ervan,als je terugbent zeker een Djembe demonstratie.
    groetjes Ria.
  7. Corrie:
    21 december 2008
    Ma geniet mee van jullie geweldige reis.
    Ik heb in de taxi meegereden,de weg is niet schokvrij.
    Wel even meegelift met jullie.Neem maar wat extra lappen stof mee, ook leuk voor tafelkleden,gordijnen?
    Goede reis en tot wederhoren.Groet Corrie en Paul.
  8. Dirk:
    25 december 2008
    die bloemetjesstof is niet voor Dirk hoor, dat worden rokken. als we weer naar de markt gaan proberen we wel weer wat te kopen. meeste stof kost 6000 CFA's de 6 meter!!!! = nog geen 10 € dus daar hoef je het niet voor te laten. Groetjes Tonny